Ana Sayfa > Site Yazarları

SARI MOĞOL YAYLASI’NDAN LENİN ZİRVESİNE
31 Mart 2018 - 115 okunma

Lakapsız Polis Fıkrası

Sarı Moğol Yaylası sınırları içindeki Sarı Moğol köyündeyiz köyde 4 polisin olduğunu öğrenince şaşırıyoruz. Burada 5-6 bin nüfusu olan yerler de köy olarak geçiyor. Polisten, polislerden söz açılınca, Ernist bir polis fıkrası anlatıyor.

Bir bilge köyde yaşayan herkese lakap takıyormuş. Ama bilgenin taktığı lakap, kişinin fiziki durumundan, kişiliğinden bir parça içerdiği için herkes lakaplarından memnunmuş. Kimse kendine takılan lakaptan şikâyetçi değilmiş. Öyle ki, süreç içinde köydeki herkesin kendi isimleri unutulur olmuş. Lakaplarıyla birbirlerine hitap eder olmuşlar. Günün birine köye bir polis tayin olur. Polis bu durumu bildiği için bilgeye gider ve “bilge bana lakap takma, ben polisim, polise lakap takmak olmaz” der. Bilge bir şey demez, polis bilgenin yanından ayrılır gider. Aradan uzun bir süre geçer bir toy olur, (düğün, eğlence, toplantı.) Bilge toya gelenlere şöyle bir bakar, polisi göremez, polis gelmemiş. Kalabalığa döner ve “lakapsız gelmedi mi, lakapsız yok mu aranızda” der.

Çay Sunumundaki Saygı

Gittiğimiz her mekânda bol bol çay içtik. Kırgızistan’da çay sunumu ayrı bir kültür. İster dağ başında bir çadırda olalım, isterseniz bir köy evinde hiç fark etmez, gittiğimiz birçok yerde kâseler içinde siyah ve yeşil çay geldi. Kâselerde çay ikramı hep yarım ya da yarımdan da az geliyor. Tabi bu durumda kâsedeki çay bir yudumda bitiyor. Baktık bu böyle olmayacak, Ernist’e bizim çay kâselerinin dolu gelmesini söyledik. Ernist, olmaz dedi. Kâseyi dolu getirmek misafire saygısızlıktır. Çay ne kadar az getirilirse bu o kadar çok saygının ifadesidir. Ev sahibi, gelen misafire, ben size hizmet etmekten onur duyarım demektedir. Siz çayınızı bir yudumda da olsa sıcak için anlamında, kâseler yarım ya da yarımın altında gelir. Aksi durumda, al çayını içte git anlamını taşır ki bu saygısızlıktır” diye çayla sunulan saygıyı açıkladı.
Ama biz bu sefer, porselen demliklerde sunulan çayları demliklerle masaya isteyerek, kendimiz servis yaptık. Servis yaparken de çay saygılımı olsun, saygısız mı diye sorduk birbirimize. İçimizden saygılı çay içen olmadı. Hepimiz saygısız çay içtik. Yani, kâseleri ağzına kadar doldurup içtik.

Sarı Moğol Yaylası’ndan Lenin Zirvesine

Sabah kahvaltıda, siyah ve yeşil çaylar eşliğinde, akşam yemediğimiz yemekler önümüze geldi. Galiba akşam yemeğinde gelen yemekleri yememiş olmamız, ev sahibini kızdırdı ya da alınırdı ki, akşam yemediğimiz yemekleri sabah kahvaltısında önümüze getirdi. (Bu benim yorumum. Bu dağ başında, her şey zor yetişiyor, tasarruf amaçlıda olabilir.) Ne ise işte akşam yenmeyen yemekler sabah kahvaltıda önümüzde. Yemedik tabi. Çay eşliğinde bir şeyler atıştırarak Lenin Zirvesine gitmek için kaldığımız evdin önüne çıktık.

Lenin zirvesine, bizi başka bir şoför götürecek, onu bekliyoruz. Belli bir süre bekledikten sonra, nihayet saç sakal Afgan kılıklı biri geldi. Ben kendimce buradaki ulusları giyim ve yüz şeklinden ayırdığımı zannediyordum. Ernist’te Kırgızların ataları ölmeden sakal, bıyık bırakmazlar demişti. Geleni görünce, bu Özbek dedim.
Ernist’e, “hayır Özbek değil, Kırgız, burada Özbekistan’dan gelen Kırgızlar yaşıyor ve aralarından böyleleri de çıkıyor” dedi.
Arabaya binip yola çıkıyoruz. Dün akşam ve sabah tellerden ve sisten çekemediğim fotoğrafları, köyden çıkar çıkmaz, arabayı durdurtarak çekiyorum.
Muhteşem doğa manzarası eşliğinde ilerliyoruz. Erol, (kendi de bilmesine rağmen) Ernist’e, Pamir Dağları’nın Kırgızistan tarafındaki zirveye neden Lenin zirvesi dendiğini soruyor.

Nihayet Köyden Çıktık. Tellerden, Sisten, Yağmurdan Kurtulduk ve Karşımızda Lenin Zirvesi.

Ernist, Lenin’de büyüklüğünü dağın en yüksek zirvesine verilmesinin doğal olduğunu, Sovyetler Döneminde verildiğini halen de o isimle anıldığını, bundan da kimsenin şikâyetinin olmadığı babında bir şeyler anlatıyor. Ama gerçekten dağın neresinden bakarsanız bakın muhteşem bir görüntüsü var. Çeşitli çayırlardan, derelerden, dağdan gelen akarsulardan geçerek nihayetinde Lenin’in zirvesine yakın, 5000 m yüksekliğe çıkıyoruz. Pamir dağlarının, Lenin zirvesi 7150 m olduğunu söylüyor rehberimiz.